fbpx

Moodfood, écht vrolijk worden van eten!

Een heerlijke huisgebakken taart, een zak chips of een reep chocolade. Wie wordt daar niet vrolijk van? Precies, dat is voor veel mensen juist het probleem. Als het leven even tegen zit is niets zo troostend als voeding met (on)juiste de combinatie van suiker, vet en zout. Comfortfood. Maar hoe korte-termijn-fijn het is om al dat troostvoer naar binnen te werken terwijl je bingewatcht, echt happy wordt je er niet van. Ongezond eten werkt depressieve gevoelens zelfs in de hand, dat wil je niet! Daarnaast is ons leven en de daarbij behorende mate van activiteit zo anders dan vroeger, dat je gerust in twijfel kunt trekken of wat we nu in de voorraadkast hebben staan wel daarbij past. We zitten stil (achter de computer), maar de hoeveelheid suiker en bewerkte graanproducten in de producten van de supermarkt neemt alleen maar toe. Dat zorgt voor sterke suikerschommelingen en die leiden tot schommelingen in energie, je concentratie, gemoedstoestand en je productiviteit. Uiteindelijk brengt dat brengt ziekten met zich mee als diabetes, allergie, slecht slapen, angsten, hoofdpijn, vermoeidheidsklachten en de eerder genoemde depressies. De reden? Een disbalans in de neurotransmitters, veroorzaakt door de voeding.

Maar wat dan wel?

Eet vooral verse groenten, bonen, noten, zaden, volkoren granen en vers fruit. Dat is voeding die de energie langzaam afgeeft en daardoor is het voor jouw lichaam makkelijker om je energieniveau op peil te houden. Zo komen er neurotransmitters vrij die de hersenen op zo’n manier prikkelen dat je je blij en gelukkig gevoel voelt!

Verdiep je eens in moodfood. Amandelen helpen bij het creëren van dopamine, een geluksstofje dat de hersenen zo prikkelt en jij je blij en gelukkig voelt. Spinazie is een goede bron voor de vitaminen B9 en B12 en die zijn belangrijk voor het doorgeven van de (blije) signalen aan de hersenen. Broccoli bevat een mineraal dat de neurotransmitters/geluksstofjes serotonine en melatonie doet stijgen en het zorgt ervoor dat je stabieler gehumeurd bent. Rauwe chocolade heeft veel flavanolen die werken als antioxidanten en een gunstige werking hebben op de bloedvaten. En zo is er natuurlijk nog veel meer gezonds te ontdekken om blij van te worden!

Vind je het moeilijk om veel groenten binnen te krijgen? Voeg dan verse groentesappen of lekkere smoothies toe aan je dieet. Bijvoorbeeld gezonde spinaziesmoothies!

Wat heb je nodig?

50-100 gram spinazie, fruit en een vloeistof. Je kunt daarnaast nog een groente toevoegen of wat zaden. Net waar jij trek in hebt. Kies uit de onderstaande lijst jouw ingrediënten en blenderen maar:

Basis: 50-100 gram spinzaie
Fruit: banaan, peer, mango of ananas
Vloeistof: amandelmelk, water of sinaasappelsap
Groenten: bleekselderij, komkommer of avocado
Zaden: chiazaad of lijnzaad

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Podcast

Komt binnenkort

 

LUISTER OP SPOTIFY →
LUISTER OP APPLE PODCAST →

Meld je vandaag aan

En ontvang de Body Mind Health inspiratiemail!

Lees ook…

De hypofyse en spiritualiteit

De hypofyse en spiritualiteit

Waar een klein orgaan groots in kan zijn! De hypofyse heeft een doorsnede van om en nabij 1 centimeter, maar heeft een zeer belangrijke,...

Lees meer
Van burn-out naar leuk leven!

Van burn-out naar leuk leven!

Elk leven is anders. Elke burn-out ook. En dus ook de weg naar herstel: wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. Maar er is altijd een weg...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?